Thursday 3 March 2016

Pernah tak ?


Bila kau rasa down giler giler….apa yang kau rancang tak menjadi….kawan kawan kau semuanya gempak gempak lifestyle dia…..pastu orang sekeliling kau pressure kau…kau serabut and rasa loser giler...kau rasa masa depan kau gelap...kau rasa nak hilangkan diri….tapi kau tak berdaya…pernah tak korang rasa macam tu? especially adik adik yang dapat result SPM hari ni.

Hari ni adik adik dapat result SPM kan? Yang dapat result gempak gempak tu tahniah untuk korang….yang dapat biasa biasa pun tahniah jugak….yang lulus jer pun tahniah sis ucapkan. Sis nak nasihat la kat adik adik yang baru dapat result spm tapi tak seperti yang diidamkan…walau apa pun result yang korang dapat…terima dengan hati terbuka dan jangan sesekali give up ok…keyword dia jangan give up

Journey korang jauh lagi dan jangan putus harapan nak kejar cita cita korang tu…harapan tu akan ada selagi korang tak putus asa berusaha….orang yang dapat result gempak pun kalau dia berhenti berusaha dia tak akan berjaya…..orang yang berjaya adalah mereka yang tak pernah berhenti berusaha demi mencapai impian…so aja aja fighting adik adik…

Sis ada jer kawan yang walaupun dia tak cemerlang masa SPM tapi dia buktikan dia boleh berjaya….masa orang lain masuk matrik, foundation la…dia buat diploma kat swasta…so disebabkan dia cemerlang dia tak ayah bayar pinjaman mara dia…masa dia buat degree dia tak dapat biasiswa dan terpaksa pinjam ptptn…tapi dia buktikan yang dia boleh cemerlang dan sekali lagi dia tak perlu bayar duit PTPTN….dalam erti kata lain dia belajar free sama macam budak budak  yang dapat biasiswa. Yang membezakannya adalah dia kekal cemerlang…student yang dapat biasiswa pun kadang kadang tak cemerlang masa buat degree. Maybe diorang ingat dah dapat biasiswa so boleh relax sikit.


Selagi korang berusaha korang mesti dapat kejar cita cita korang. Tapi jangan lupa walaupun kita merancang tapi perancangan ALLAH adalah yang terbaik. So adik adik yang sis sayang jangan stress stress…doa banyak banyak k…ALLAH kan ada…ALLAH swt tak janji belajar giler giler boleh berjaya…ALLAH tak janji kerja siang malam akan berjaya…tapi orang yang berjaya adalah orang yang beriman dan mendirikan solat. Kalau ada masalah solat…kalua buntu solat…minta pada ALLAH swt. Okey la tu jer nak share. Salam perkenalan dari SIS WANI....Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment